Interview:Mirza Radonjica-Bang
Det går pænt stærkt i booking-managementbureauet Prime Collective. Bureauet har netop indgået samarbejde med et af de største navne i dansk metal, Helhorse, været på springtur til Japan med MXD for at promovere dansk rock- og metal, og senest lanceret non-profit-tourneen, Prime is Coming. Vi har fanget grundlægger Mirza Radonjica-Bang til en snak om højpotente Prime Collective.
1. Bare for at få det på det rene, hvad er din funktion hos Prime Collective?
Jeg er ejer og artist manager. Derudover er jeg en aktiv del af sangskrivningen på mange af vores udgivelser.
2. Hvad fik dig til at forlade Target/Mighty Music og starte noget nyt?
En blanding af større ambitioner og kreative uenigheder omkring hvordan vi skulle gøre vores arbejde. Efter 5 år, tror jeg simpelthen ikke at Target/Mighty kunne bidrage yderligere til min læring. Det skal her siges at jeg har lært ekstremt meget af at sidde med først Michael H. Andersen og sidenhen og især Thomas Grønkjær. Men arrogant som jeg er, mente jeg faktisk til sidst at selskabet kunne lære noget af mig. Det projekt kom så til at hedde Prime Collective 🙂
3. Da I startede i 2014, hvor langt havde du så regnet med, I ville være efter to år?
Vi startede faktisk nærmest i 2015. I hvert fald kom vores første udgivelser der. Jeg startede Prime som et hyggeprojekt for at hjælpe nogle venner, mens jeg samtidigt kunne tjene lidt mønt i nogle træge a-kasse måneder. Jeg så dog hurtigt behovet og efterspørgslen efter en person i metal der arbejdede på en ny måde med de danske bands. I år kan vi bryste os af at have det mest streamede danske metalalbums. Vi har lavet Distortion, 3 Dk tours, udgivet 10 fantastiske albums, og afhændet 4 bands til internationale booking- og pladeselskaber. Det går godt, men vi er kun startet, og jeg er slet ikke tilfreds eller mæt.
4. I jeres motto nævner I idealer og visioner. Kan du uddybe hvilke idealer og visioner der er tale om?
Tak for at lave god research. Vores idealer er professionalisme, seriøsitet og ærlig music business, vores vision er at skabe danske metalbands med internationalt format. Det kan lyde lidt flyvsk, men for mig er det egentlig ret lige til. Der er den mentale del – at forstå hvor stort et arbejde det kræver. Hvor mange sociale og økonomiske ofringer man skal tage sig (dette er ubetinget den største problem med danske bands), men også den kreative hvor det handler om ikke at stille sig tilfreds med “godt nok”. Der skal være perfekt lysshow, sindssyg god lyd, et liveshow der står ud og et band der forstår at stå på en scene i det rigtige tøj, med det helt rigtige spændingsniveau og ikke mindst det helt rigtige blik i øjet når de kigger ud over folk på en scene. Der er så mange ting der handler om held, så du skal være klar til altid at gribe det forbandede held. Jeg har lært at når heldet kommer så er “godt nok” slet ikke godt nok.
5. Hvad mener du, i kraft af din erfaring, at bands gør forkert, når de kontakter agenturer?
I 98% af tilfælde er fejlen at de kontakter agenturer overhovedet. De bands er tit og ofte slet ikke klar til hverken en pladekontrakt eller bookingkontrakt. Men det er min personlige holdning. Når du kontakter agenturer ville mit råd nok være at udtale dig i korthed, smid 4-5 salgspointer (tænk på din musik som et produkt. Er der nogen der vil købe dit produkt?), og smid gerne et link til en enkel sang eller to. Parentesen er yderst vigtig. Kontakt først et agentur hvis du mener at du har en produkt som folk gerne vil aftage. Meeen lur mig om ikke et agentur hiver fat i dig, før du når at gøre noget, hvis du skulle nå til det punkt hvor du faktisk sælger/streamer eller hvor der er stor bookingefterspørgsel. Hvad gør du så, hvis du aldrig når det punkt, hvor du sælger eller er relevant til booking?? Jamen så er du jo ikke dygtig nok Henrik, og eneste vej ud af det er at lave mere musik og blive dygtigere.
6. En del af jeres bands bevæger sig indenfor samme genre og er på samme udviklingsmæssige niveau, hvordan balancerer I det, når I booker?
Vi booker meget lidt egentlig. Vi arbejder projektorienteret. Så vores fokus ligger på hvem der er relevante lige nu og hvem der netop er ved at skrive ny musik. Et virkeligt eksempel. Ghost Iris kommer med album til februar, det gør Cold Night For Alligators ikke og er i en skriveprocess. Derfor så pitcher jeg kun Ghost Iris til festivaler, selskaber og booking. Det er en sandhed med modifikationer, men det har ikke været et problem at balancere tingene. Jeg vil mene, at den største årsag til, at vi kan balancere det er en tillid som bands har til mig og omvendt. Jeg tror på deres musik, og så er jeg heldig at de indtil videre tror på mine ideer og planer for deres musik.
7. I har for nyligt været et smut til Japan. Hvad vil du mene den rejse kommer til at betyde for jeres bands samt dansk rock og metal?
Vi har tidligere været heldige med at udgive på det japanske marked. The Interbeing spillede et udsolgt show, og vi er netop nu i gang med at forhandle flere label – og livekontrakter for nogle af vores bands. Med den indsats som MXD ligger for dagen, tror jeg ikke der går længe før vi ser nogle rigtig gode resultater fra danske acts i Japan. At ramme Japan kan betyde alverden eller absolut ingenting. Men i det mindste gør vi forsøget.
8. Hvad er fremtidsambitionerne hos Prime Collective?
Vi vil være de bedste til det vi gør i Danmark og givetvis Skandinavien. Vi vil bevæge os længere ind på live markedet med egne events, og vi vil forsætte med at skabe fantastiske bands på den danske scene. Måske udvider vi med internationale bands på et tidspunkt.
9. Hvad skal kendetegne de bands, I vælger at arbejde med?
At de kunstnerisk er de bedste bands i Danmark. Derudover skal de se fremad og udfordre metal konservatismen der hersker i vores smukke lille land. Det er nemt at sige, rigtig svært at efterleve – men det er min ambition.
10.Hvad er det I kan, indenfor booking og promotion, som andre bureauer ikke kan?
Inden for booking er vi blot glade amatører for at være ærlige. Vi er meget nye i det game og har ikke netværket endnu, måske kommer det, måske ikke. Almindelig booking tænder mig meget lidt. Men vi kan noget helt nyt og anderledes når det kommer til events og promotion. Det har jeg bevist i flere år mens jeg arbejdede på Target, men vi har også vist det på Prime. Man behøver blot at kigge lidt mod Distortion fest og den strategi vi lavede for det, eller vores vintertour Prime Is Coming. Vi tager chancerne, hvor jeg kan mærke, at andre er lidt mere magelige i deres beslutningsproces. Hvad angår PR så tror jeg vores styrke ligger i at analysere en situation og i at trække den gode historie ud, det mener jeg, vi er de bedste til på rock- og metal scenen. Her spiller det selvfølgeligt ind at vi er venner med en del key players på den danske rock og metalscene, som selvfølgelig videreformidler den storytelling vi fletter sammen uge for uge, succes for succes.
11. I har et ret spændende citat på jeres hjemmeside ”Prime Collective probably has the best bands in the adventurous country of Denmark! – Said everyone.” Er det en humoristisk vinkel på jeres selvforståelse, en generel ambition eller noget helt tredje?
Det er halvt i sjov og halvt i alvor. Jeg mener helt seriøst, at vi har den mest ambitiøse og bedste roster på den danske metal- og rock scene. Det kan måles på tal, på fans og på ambitionsniveau. Træk Volbeat ud af ligningen her ik 😉 Det sjove ligger selvfølgelig i den selvvalgte ironiske arrogance (noget der ligger mig meget naturligt) som vi tillægger vores kommunikation for netop at stå ud, og ikke være bange for at være anderledes. Så stikker man snuden ud og kan ende med at få på munden, når tingene så ikke lige kører vores vej. Men det er okay. Hellere være den kæmpe lort folk får lige i smasken end at være det der tyndskid man laver fordi man troede det bare var en prut… Det skal lige siges at jeg havde det enormt sjovt med at lave lige denne analogi.
22/12-2016